Net zoals andere websites maken ook wij gebruik van cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek van onze website voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken. Bovendien kunnen wij en derde partijen hiermee eventueel advertenties aanpassen aan jouw interesses en kun je informatie delen via social media. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord.

 

Plantaardige eiwitten

Eiwitten zijn erg belangrijk voor ons lichaam. Eiwitten zijn aminozuren zijn gekoppeld om een ketting te vormen. Er zijn tweeëntwintig verschillende soorten aminozuren in onze voeding. Ons lichaam kan er slechts dertien produceren. De andere negen kunnen alleen via voeding ons lichaam inkomen. Dit worden essentiële aminozuren genoemd. Eiwitten maken deel uit van de macronutriënten, zoals koolhydraten en vetten. Elk van deze macronutriënten vervult een belangrijke functie in het lichaam. Eiwitten zijn bijvoorbeeld de bouwstenen van het lichaam. Dat komt omdat elke lichaamscel eiwitten bevat. Vooral de spieren, botten, huid, hormonen, enzymen en bloedvaten. In het Grieks betekent eiwit 'het eerste voedsel'. Dit toont aan dat de Grieken al lang wisten dat eiwitten een belangrijke voedingsstof zijn.


Wil je minder vlees of vis eten en meer groenten maar ben je bang dat je daardoor niet genoeg eiwitten binnenkrijgt? Wees dan gerust, want er zitten ook veel eiwitten in plantaardig voeding.

Een interessante film over dit onderwerp is "The Game Changers" https://www.youtube.com/watch?v=iSpglxHTJVM

Verschillende eiwitbronnen


Het is een algemene misvatting dat vlees de beste eiwitbron is. Sommige plantaardige voedingsstoffen zoals bonen, granen, noten en zaden kunnen zelfs meer eiwitten bevatten per portie dan 100 gram vlees. Ook groenten zijn een geweldige bron van eiwitten.

Er zijn steeds meer wetenschappelijke onderzoeken die aangeven dat we in het verleden niet zoveel vlees aten. Vlees is ongezond en maakt ons lichaam erg zuur, wat een goed klimaat is voor virussen en bacteriën die we juist niet in ons lichaam willen hebben. 

10 groenten met de meeste eiwitten


Niet iedere eiwitrijke voeding bevat alle essentiële aminozuren. Dit geldt vooral voor plantaardige voeding. Om alle essentiële aminozuren te krijgen zonder dierlijke voeding te gebruiken, is het belangrijk om je voedselkeuze te combineren en te variëren. De volgende 10 groenten bevatten de meeste eiwitten:

  • Asperges
  • Artisjok
  • Avocado
  • Erwten
  • Boerenkool
  • Bloemkool
  • Broccoli
  • Bok choy
  • Spinazie
  • Waterkers

Naast groenen zijn de volgende ingredienten ook eiwitrijk:

  • Tofu
  • Tempeh
  • Seitan
  • Noten (vooral amandelen)
  • Pinda's
  • Chia-zaad
  • Hennepzaad
  • Pompoenpitten
  • Zonnebloemzaden
  • Havermout
  • Peulvruchten, zoals linzen, zwarte bonen, kikkererwten en bruine bonen
  • Quinoa

Hoeveel proteïne heb je nodig?


Volwassenen hebben 0,8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht nodig. Dus een persoon met een gewicht van 60 kg heeft 48 gram eiwit per dag nodig. Maar vegetariërs en veganisten moeten nog eens 15 gram toevoegen om alle essentiële aminozuren te krijgen. Als je veel aan sport of krachttraining doet, heb je wat meer proteïne nodig.
Een plantaardig dieet met een goede combinatie van peulvruchten, groenten enz. Is een uitstekende keuze om het eiwit- en voedingsverbruik te verhogen zonder extra calorieën in te nemen.

De belangrijkste tip: varieer in wat je eet!

info@saskiaroeda.nl

+31(0)6 5352 0672

Copyright © 2020 Saskia Roeda
 
Website laten maken door Modual | Open cookie voorkeuren